بانک پاسارگاد
تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۳:۰۶ ق.ظ
برنامه‌های فرهنگی متروی تهران در آستانه بیستمین سال تأسیس
برنامه‌های فرهنگی متروی تهران در آستانه بیستمین سال تأسیس گروه جامعه ـــ احسان بیسادی از افتتاح دیوارنگاره صدمتری در ایستگاه انقلاب و راه‌اندازی بلیط ویژه مسافران مترو برای حضور در کابین راهبر قطار به مناسبت بیستمین سالگرد تأسیس مترو خبر داد.

برنامههای فرهنگی متروی تهران در آستانه بیستمین سالگرد تأسیسبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی متروی تهران؛ احسان بیسادی، معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهرهبرداری مترو تهران به مناسبت بیستمین سالگرد تأسیس مترو در گفتوگویی به تشریح برنامههای فرهنگی و اجتماعی مترو پرداخت، این گفتوگوی کوتاه را از نظر میگذرانیم.

*ضرورت اجرای برنامههای فرهنگی و اجتماعی در ایستگاههای مترو چیست؟

مترو تهران، یک سازه اجتماعی و ناوگان حمل و نقلی است که روزانه با پذیرایی از حدود سه میلیون مسافر، لازم دارد نیازهای فرهنگی مسافرانش را تأمین کند و آنها نیز از برنامههای فرهنگی مترو استفاده کنند. بدیهی است که کار فرهنگی در همه شئون زندگی مسافران تأثیر مثبت دارد. به همين منظور برنامههای متنوع فرهنگي و اجتماعي در قالبهای مختلف و به مناسبتهای گوناگون اجرا میشوند.

*با توجه به طیف گسترده و متنوع مسافر، آیا در اجرای برنامههای فرهنگی به نیاز مخاطب توجه دارید؟

بله. همانطور كه اشاره كرديد با طيف گسترده ای از مسافر روبرو هستيم. برنامههای معاونت نيز در دورههای زمانی مشخص و فراخور نياز و سليقه مسافران، مورد پایش قرار میگیرد. از طرفی در ساختار معاونت فرهنگی مدیریتی با عنوان مطالعات و برنامهریزی داریم که این مدیریت، یکی از برنامههای اصلی اش رصد و پایش این برنامهها در حوزه نیازمندیهای فرهنگی مسافران مترو است.

*به منظور برخورد با ناهنجاریها و آسیبهای اجتماعی در مترو چه برنامههایی دارید؟

با توجه به اين نكته كه اهم برنامههای معاونت فرهنگی و اجتماعی مترو مسافر محور است، آموزش هاي شهروندي در اولويت برنامههای ما است. در حوزه آسیبهای اجتماعی ۱۴ دسته بزرگ از آسیبها را شناسایی و بهطور منظم در بازههای زمانی مختلف در مورد این آسیبها اقدامات لازم در قالبهای متنوع و در چند دوره زمانی به صورت متناوب اجرا شدهاست. از برگزاری تئاترهای محیطی و نمایش عروسکی گرفته تا کارگاههای پرسش و پاسخ به صورت حضوری و چهره به چهره و همچنين فضاآرایی در محیطهای ایستگاهی.

*با توجه به مدت زمان فعالیت معاونت فرهنگی و اجتماعی آیا به وضعیت ایدهآل لازم رسیدهاید؟

همانطور که مطلع هستید معاونت فرهنگی یک مجموعه بسیار جوان است. این مجموعه در مقایسه با عمر بیست ساله شرکت بهرهبرداری مترو؛ یک نهال هفت ساله میباشد. بدیهی است که هفت سال برای یک مجموعه فرهنگی زمان بسیار کمی است و تا رسیدن به درجه مطلوب باید زمان زیادی بگذارد و آزمون و خطا داشته باشد تا به رشد و تکامل برسد ولی این نهال نورس در مسیر تحقق اهداف فرهنگی قرار گرفته است. ضمن اينكه اثرگذاري و اثربخشي مقولههاي فرهنگي نياز به صبر و ممارست بسيار دارد و در طولاني مدت اثرگذار ميباشد.

*به عنوان متولی فرهنگی در بزرگترین سازه حمل و نقل شهری با مخاطب خود چگونه تعامل میكنید؟

ارتباط ما با مخاطب يك ارتباط دوسويه است. همچنين با توجه به تنوع بسيار كانالهاي ارتباطي ما در مجموعه معاونت فرهنگی از ابزارهای متنوعی استفاده میکنیم. علاوه بر سامانههایی که در شبکههای اجتماعی و تارنماي معاونت فرهنگي داریم در برخی از برنامهها به صورت میدانی در حین اجرای برنامهها با مخاطبان ارتباط داریم. از اين طريق بازخورد زيادي از سوي مخاطبان دريافت كرديم كه به بهبود فعاليتهاي فرهنگي كمك شاياني شده است.

*چه تعاملی با سازمانهای دولتی و مردمنهاد دارید؟

سازمان و موسسههای فرهنگی و مجموعههای مردم نهاد از گزینههایی هستند که ما در معاونت فرهنگی و اجتماعی مترو تهران با آغوش باز از همکاری مشترک با آنها استقبال میکنیم. برگزاری فعالیت مشترک با این مجموعهها در غالب برپایی نمایشگاه، جلسات پرسش و پاسخ و حتی کارگاههای آموزشی قابل اجراست. همکاری با این نهادها علاوه بر ایجاد همافزایی در فضایی مشترک کمک به قوت برنامههای ما در فضای ایستگاههای مترو است.

*از برنامههای محوری و شاخصی كه تاكنون اجرا شده و مورد استقبال قرار گرفته است، سخن بگویید.

برنامههایی که در معاونت فرهنگی برگزار شده دسته بندیهای مختلفی دارد. از برنامههاي ترویجی تا برنامههایی در قالب جشنهای بزرگ ایستگاهی و برنامههای مشاوره ای برای مسافران در حوزههای مختلف سلامتی و مشاورههای حقوقی و دینی كه عموماً با استقبال مواجه میشوند.

برگزاری مشاورههای دینی در ماه رمضان یکی از برنامههایی بود که با استقبال زیاد از طرف مردم مواجه شد. راهاندازی سلسله برنامه قطار دانایی برای دانش آموزان هم از جمله برنامههایی بود که مدارس و خانواده دانش آموزان از آن استقبال زیادی داشته اند.

*در آستانه بیستمین سالگرد فعالیت مترو تهران هستیم، چه برنامههایی برای این مناسبت دارید؟

با توجه به این که این روزها مصادف با بیستمین سال تأسیس شرکت مترو است برای این روزها برنامههای ویژه ای داریم. از افتتاح دیوارنگاره صد متری در ایستگاه انقلاب تا راهاندازی بلیط ویژه مسافران مترو برای حضور در کابین راهبر قطار و ادامه سلسله جلسات آموزش دانشآموزان و نونهالان در مترو با عنوان قطار دانایی در پایانههای ایستگاهی مترو. همچنين طرحي با عنوان همياران مترو با همكاري مدارس مقطع ابتدايي شهر تهران آغاز شده است كه در اين برنامه دانشآموزان در گردش آموزشي ضمن آشنايی با بخشهای مختلف مترو، مفاهيم آموزشهای شهروندی و نحوه استفاده صحيح از مترو را فرا میگيرند.

*در برخی از برنامهها شاهد حضور و استقبال مسافران از اجرای آنها هستیم، انعكاس و پوشش برنامههای فرهنگی مترو چگونه است و مسافران چگونه از اجرای برنامهها مطلع میشوند؟

برنامههای ما در معاونت فرهنگی عمومأ از دو طریق دیده میشود. بخش اول، فعالیتهایی است که از طریق روابط عمومی و در اختیار قراردادن خبر به سایتها و شبکههای مجازی و تلویزیونی پخش میشود. بخش دوم که نسبت به بخش اول دقت و حجم بیشتری دارد؛ رسانههای مردمی است. مخاطبان ما در ایستگاهها در حین اجرای برنامه از برنامههای ما تصویر و عکس تهیه میکنند و در صفحات مجازی خود منتشر میکنند و در واقع مردم، رسانه برنامههای معاونت فرهنگی میشوند.

انتهای پیام


منبع :: http://www.iqna.ir